Medeleerlingen en scholen

De school is een belangrijke schakel in het leven van kinderen en jongeren. Het is belangrijk dat die vaste waarde niet wegvalt tijdens de behandeling, en dat kind het contact met de klasgenootjes niet verliest.

Op deze pagina:

Deel blijven uitmaken van de klas is belangrijk

Een kind dat kanker krijgt komt gelukkig niet zo heel vaak voor. Er zijn in België elk jaar ongeveer 320 kinderen tussen 0 en 14 en 180 adolescenten tussen 15 en 19 jaar die zo'n diagnoise krijgen. De kans is dus groot dat je als leerkracht, en mogelijk zelfs als school, daar weinig of geen ervaring mee hebt. Maar zowel voor de medeleerlingen als voor het kind met kanker is een goede aanpak van zo'n situatie wel belangrijk.

De school is voor een kind een stabiele factor, de plaats waar hij of zij uitgedaagd wordt om bij te leren, en ze vormt de basis van het sociale netwerk van het kind, de plaats waar het vrienden en vriendinnen ontmoet. Daarom is het van belang om 'naar school gaan' mogelijk te maken tijdens de behandeling, als dat enigszins mogelijk is. Uiteraard moeten de medeleerlingen dan goed ingelicht worden, en zullen er ook een hoop praktische afspraken moeten gemaakt worden.

 

Info voor leerkrachten

Hoe begin je er als leerkracht aan om je zieke leerling te ondersteunen, de klas de juiste informatie te geven of eventueel de broers en zussen van een kankerpatiëntje op te vangen? 

Onderaan vind je een aantal links naar interessante bronnen. Er is een 20 minuten durende podcast van Het Geluidshuis, binnen de reeks 'Wetenschapje'. Dokter Uyttebroeck en psychologe Trui leggen op een heldere manier uit wat kanker precies is, zeker geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar.

De Stichting tegen Kanker stelde samen met de Onafhankelijke Ziekenfondsen een bundel 'Hand in hand' samen. Het is een praktische gids die leerkrachten kan helpen om een dialoog tot stand te brengen tussen de zieke leerling, zijn of haar gezin, de andere leerlingen en hun ouders. Het is geen 'gebruiksklaar' menu. Elke patiënt is immers uniek en elke kanker heeft zo zijn bijzonderheden. Overhaaste conclusies of te snelle boodschappen voor klasgenoten of andere personen zijn dan ook te vermijden. 

In het tijdschrift Klasse vind je wellicht ook nog extra informatie, naast het artikel met de '7 tips'. 

Hieronder vind je de links.

Bednet houdt je leerling in de klas

Bednet biedt de technische mogelijkheden om van thuis uit, of vanuit het ziekenhuis (een aantal) lessen te volgen in de klas, en zo bij de klasgroep te blijven horen. Via webcams kan het zieke kind de klas zien, en kunnen de medeleerlingen en de leerkracht het kind zien. Het is trouwens niet enkel voor tijdens de les, ook tijdens de 'speeltijd' zijn er fijne contacten mogelijk. 

Het Bednet-team zorgt voor info en advies bij het organiseren van thuisonderwijs via Bednet en biedt ondersteuning bij mogelijke vragen. Het is gratis voor het gezin, en voor de school. 

Meer info vind je via de link hieronder.

 

 

Als de leerling niet meer beter wordt

De meeste kinderen genezen van kanker, maar helaas niet allemaal. Als het nieuws komt dat je leerling niet meer beter zal worden, is dat een harde klap. Hoe ga je daar in de klas en als school mee om, voor en na het overlijden van de medeleerling? 

Daar zijn natuurlijk geen pasklare antwoorden voor.

Kinderkanker Nederland heeft een boek uitgegeven dat uitgebreid ingaat op dit thema.

Er is de organisatie 'Lucas for Life' die ziek zijn, niet meer beter worden en doodgaan bespreekbaar maakt met en bij kinderen en jongeren. Hierbij staan eerlijkheid en openheid centraal. Zij hebben onder meer een educatief pakket om met kleuters te werken rond de dood, en maakten het ontroerend mooie boekje 'Nooit meer beter'.

De links vind je hieronder.